събота, 4 май 2024 г.

Само минутка с художничката Боряна Пандова

На 18 февруари между 16 и 20 ч. при спазване на противоепидемичните мерки кураторката Надежда Павлова ще представи самостоятелната изложба на Боряна Пандова „Само минутка“. Домакин на проекта е столичната галерия „Кредо Бонум“.

Като цунами.
4 млрд. нови изображения ни заливат всеки ден.
Фотографията се превърна в най-популярната и масово практикувана игра на земното кълбо. Заведе ни на най-високите, най-дълбоките, най-опасните, най-забавните места по света. Видяхме космоса на микробите; надзърнахме през вледеняващи кръвта отвеси; проследихме циклите на раждане и умиране на всевъзможни организми. С фотографията ходим на война. Запечатваме всяка част от живота си.
Внимаваме да живеем достатъчно фотогеничен живот.
Сетивата ни са претоварени. Понасяме сцени, от които преди 50-100 г. бихме изтръпнали. Преяли сме с жестокост.
“Само минутка” застава извън “културата, в която шокът е основен стимул за потребителско търсене и източник на стойност.”( Сюзан Зонтаг, “Да гледаш болката на другите”)
“Само минутка” е изложба от сдвоени фотографии, заснети през една минута, без промяна на фокусната точка. Главен герой тук е Времето в ролята на обект, проблем и инструмент на фотографията.
Всички използваме изразите „До две минути съм там!“; „Пет минути и съм при теб…“; ”Само минутка и…”, за да изразим добрите си намерения, обозначаващи времето от ей сега до никога.
Можем ли в рамките на една минута да уловим разликите в наглед статични картини от заобикалящия ни свят? Можем ли да задържим вниманието си върху нещо нископроменливо, банално.
Фотографията е подходящото изразно средство, с което да бъде разказана историята на минутката – от осезаема до незабележима.
Изложбата „Само минутка“ на Боряна Пандова включва 60 фотографски диптиха, регистриращи 60 минути от фотографските странстванията на авторката във времепространството.
Тя стартира хронометъра на своята камера, за да отмери само минутка от Времето. Промените, които регистрира, понякога са видими, а понякога липсват. Зрителят е този, който може да ги потърси и да ги открие.
Снимките в “Само минутка” не представят пищни сцени.
Не разглеждат живота в неговите пикове.
Не показват безчовечност. Нито човечност.
Не “хващат” моменти. Не обсъждат сниманото.
В тях събитието е времето.
Пространството застава пред камерата, за да се отмести с една минута.
„Интересува ме как образите и цветовете на “стереоминутките” палят асоциации, с които засилват умовете ни към някой спомен. Случайно? Алгоритмично?
Местят ни във времето.
Което неизбежно ни застига.
Човек е мимолетно създание, но живее като безсмъртен.“- споделя авторката.
„Само минутка“ е покана да застанем пред образа на света, винаги остарял с една минута. “Само минутка” е серия от цикъла “Обекти на невниманието”, включващ проектите “Джобен формат”, “Вторични суровини”, “Мръсно”, “Поръчка No. 7078”, които откриват онези части от света ни, които не подозираме, че съществуват или подминаваме, защото са случайни, счупени или непредвидени. Неважните неща. Тези, за които не мислим.
В изложбата е включен и текстът на Тодор Карастоянов „Само минутка: Обект на невнимание No. 5*“
За авторката:
Боряна Пандова (р. 1979) е визуален артист, който живее и работи в София. Образованието ѝ минава през театъра, срещата с който я довежда до нейната категорична любов към фотографията и видеото.
Завършила е специалност „Художествена и приложна фотография“ към НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ и магистърската програма по фотография към Националната художествена академия.
От 2014 г. е официален фотограф на София Филм Фест, където документира събитията, свързани с фестивала и прави портрети на гостуващите официални лица.
Боряна има слабост към партньорствата с литературата, музиката и сценичните изкуства.
Нейни дългосрочни партньорства са със Сдружение „Метеор“, с режисьорката Анна Данкова, с цигуларката Биляна Вучкова, с композитора Тодор Карастоянов и др.
Във визуалния почерк на творбите си запазва усещането за игра и преживяване на живо, характерни за сценичните изкуства. В последните години фокус на визуалните ѝ изследвания стават “Обектите на невниманието”.
За куратора:
Надежда Павлова е куратор на галерия „Синтезис“. Интересът ѝ към фотографията е от над 20 г., първоначално като автор, а впоследствие като куратор и историк.
В последните години фокус на изследванията й са фотокнигите. Надежда води курс по “История на фотографията в България” към НХА, където в момента е докторант.

Проектът е реализиран с подкрепата на Национален фонд „Култура”, галерия „Кредо Бонум“, „Фотосинтезис“ и „Камера електроника“.

Последни новини

google-site-verification: google8d719d63843e6dc9.html